Evenement als valorisatie?



Devoxx4 kids 2014 bij de FNWI. Foto: Siesja Kamphuis

Devoxx4 kids 2014 bij de FNWI. Foto: Siesja Kamphuis

Door: Bart Groeneveld – Zaterdag 20 september. 175 kinderen tussen 8 en 14 jaar. Vanaf 9 uur druppelen ze binnen op onze faculteit. Klaar om de hele dag te gaan doen wat ze thuis ook graag doen: achter een computer zitten. Deze zaterdag in het kader van Devoxx4Kids: in scratch programmeren, een Lego Robot aansturen en minecraft herprogrammeren.

De stichting Devoxx4kids organiseert wereldwijd samen met bedrijven kleine evenementen om kinderen kennis te laten maken met aspecten van informatica. Dit jaar faciliteerde de afdeling outreach van de FNWI voor de tweede maal het gebeuren. Een spannende aflevering voor de organisatie omdat niet de gebruikelijke 35 deelnemers konden inschrijven, maar 175. En binnen twee dagen was er geen plek meer over.

Voorziet een activiteit als deze in een behoefte? Ja, want heel snel vol. Heel veel enthousiaste deelnemers die een divers programma krijgen voorgeschoteld. En blije gezichten bij het huiswaarts keren.

Nee, want de doelgroep bestaat uit kinderen wier ouders deel uitmaken van de Java-community Nederland. Deze kinderen krijgen van huis uit al enthousiasme en interesse mee voor het vak.

De rol van outreach FNWI is in dezen faciliterend. Inhoudelijk hebben we weinig bijgedragen, terwijl outreach juist gaat over kennisdisseminatie. Een aantal studenten is ingezet om de workshop met Lego Mindstorms te begeleiden. Maar verder gaat het heel kort door de bocht om ruimtes, computers en catering. Niet dus om aan deze faculteit verworven kennis. Het evenement als valorisatieinstrument. ‘Wanneer is dit nog outreach?’, zo vraag ik mij af.

Zouden we het volgend jaar weer meehelpen organiseren? Ik denk het wel. Outreach aan de FNWI gaat ook om enthousiasmeren voor wetenschap. Dat is voor de deelnemers zeker gelukt. Voor de ouders was er nu een lezing over onderzoek aan de FNWI. Dus daar zit ook een deel kennisverspreiding. Echter, het zwaartepunt ligt bij dit type evenementen wel erg bij een faciliterende rol voor outreach. En daarmee roept het ook vraagtekens op. Althans voor mij. Ik vind het als een weegschaal die de ene keer doorslaat richting evenementenbureau en de andere keer richting kennisverspreiding. Elke keer als de wijzer richting evenementenbureau doorslaat proberen we een afweging te maken. Draagt de activiteit bij aan onze doelstellingen? De grens daarin is vooralsnog een grijs gebied. En ik vermoed dat het grijze gebied nog wel even zal blijven bestaan.

Buiten kijf staat voor mij dat outreach een belangrijke rol vervult voor een instelling waar veel kennis ontstaat. Wij proberen vooral in te zetten op onderwijs. En af en toe een evenement. Leerkracht en breed publiek. Outreach en evenementenbureau. Een en ander.

Bart Groeneveld is projectmanager van de Outreach-afdeling van de FNWI. Outreach zorgt op een laagdrempelige wijze voor de verspreiding van het belang van het wetenschappelijk onderzoek aan de faculteit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *